Hic et nunc/News

This book offers intriguing philosophical inquiries into biotechnological art and the life sciences, addressing their convergences as well as their epistemic and functional divergences. Rooted on a thorough understanding of the history of philosophy, this work builds on critical and ontological thought to interpret the concept of life that underscores first-hand dealings with matter and experimentation. The book breaks new ground on the issue of animality and delivers fresh posthumanist perspectives on the topics addressed. The authors embark on a deep ontological probe of the concept of medium as communication-bridging and life-bearing. They also take on the concept of performativity as biotechnological art. The book includes concrete, well-documented case studies and shows how certain narratives and practices directly impact ideas surrounding science and technologies. It will interest philosophers in art and technology, aesthetics, ontology, and the life sciences. It will also engage art practitioners in art and science, curators and researchers.

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Conferencia «Desbordando el origen» en el marco de las actividades del proyecto interdisciplinario Mosaico genético, una mirada desde las artes

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José Gaos escribió una filosofía de la técnica, la cual, a pesar de su importancia, ha sido poco reconocida y casi nada estudiada. Sus reflexiones abarcan un amplio espectro de tecnificación: desde las técnicas cotidianas hasta las altas tecnologías como la nuclear, los viajes espaciales y la cibernética, y desde la urbanización hasta la crítica de la aceleración. Este filósofo transterrado se pregunta por el poder de la técnica desde situaciones culturales diferentes a las tendencias unificadoras de globalización o totalización. Su visión es profundamente ambivalente ante las promesas divulgadas por técnicas y tecnologías.

José Gaos. Filosofía de la técnica.

Los textos reunidos aquí y ampliamente comentados hacen patente que la configuraciónmetódica que realiza Gaos de la técnica es fenomenológica. Pone a prueba las ideas y promesas de la técnica tal y como se expresan en el mundo de la vida cotidiana, incluso en su propio mundo de la vida como profesor universitario, escritor de filosofía y habitante de la Ciudad de México. La refiguración histórica y filosófica que lleva a cabo Gaos partiendo del fenómeno de la tecnificación está marcado por la ontología, la antropología y la filosofía de la historia, las cuales inevitablemente incluyen una disputa y confrontación con el concepto de naturaleza y sus transformaciones gracias a las ciencias naturales. Gaos aparece como un pensador independiente de la técnica que se mueve soberanamente entre los polos de José Ortega y Gasset y Martin Heidegger, pero que de ninguna manera se puede identificar con alguno de ellos.

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José Gaos wrote a philosophy of technology, which, despite its importance, has been little recognised and hardly studied at all. His reflections cover a broad spectrum of technification: from everyday techniques to high technologies such as nuclear technology, space travel and cybernetics, and from urbanisation to the critique of acceleration. This philosopher questions the power of technology from different cultural situations than the unifying tendencies of globalisation or totalisation. His vision is profoundly ambivalent about the promises of techniques and technologies.

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Animales hay por todas partes. Pertenecen a la historia de la humanidad y a nuestra propia identidad. Pertenecen a la historia del mundo y de la vida. Su presencia constante no significa que tengamos la sensibilidad adecuada para mirarles y entenderles. El mundo hiper-urbanizado de ciertas sociedades contemporáneas en el llamado antropoceno evita que podamos ver y escuchar lo animal. A menudo, está reducido a una idea general de “naturaleza”, para la que ya no tenemos guías de interpretación. El sonido de los pájaros en las ciudades está aplanado en una especie de ruido, y no sabemos distinguir el canto de diferentes aves o sus muchos sentidos. Las plantas que nos rodean son también un todo indiferenciado, pocas sabemos reconocer y llamar por su nombre.

PODCAST SOBRE EL LIBRO ENCUENTROS DE ANIMALES

Encuentros de animales es un recorrido de voces, experiencias y aproximaciones. El libro reúne diecinueve textos que, desde las artes, las ciencias y las humanidades, se dan a la tarea de cuestionar crítica y reflexivamente qué ocurre con la animalidad, para desde ahí y poco a poco comenzar a abrir caminos del pensar y modos de la sensibilidad para establecer otro trato con lo natural.

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Animals are everywhere. They belong to the history of humanity and to our own identity. They belong to the history of the world and of life. Their constant presence does not mean that we have the sensitivity to look at them and understand them. The hyper-urbanized world of certain contemporary societies in the so-called anthropocene prevents us from seeing and hearing the animal. It is often reduced to a general idea of «nature», for which we no longer have interpretation guides. The sound of birds in cities is flattened into a kind of noise, and we do not know how to distinguish the song of different birds or their many senses. The plants around us are also an undifferentiated whole, few of which we know how to recognize and call by name. Animal Encounters is a journey of voices, experiences and approaches. The book gathers nineteen texts that, from the arts, sciences and humanities, take on the task of critically and reflexively questioning what happens with animality, and from there and little by little begin to open ways of thinking and modes of sensibility to establish another way of dealing with the natural.